شما در این بخش هستید: صفحه نخست

خبر روز

بزرگداشت مرحوم دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

بزرگداشت مرحوم دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

بزرگداشت مرحوم دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، تاریخ‌نگار برجسته و استاد دانشگاه تهران در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.


بزرگداشت استاد دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، تاریخ‌نگار برجسته و استاد دانشگاه تهران عصر روز دوشنبه 7 مهرماه 1393 در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. در این مراسم که با حضور استادان و دوستداران اهل علم و دانش و اعضای خانواده وی برگزار گردید، دکتر مهدی محقق، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، دکتر سید حسن شهرستانی، دکتر احسان اشراقی، دکتر محمدتقی امامی و استاد جمشید کیانفر به بیان دیدگاه‌های خویش نسبت به این استاد فرزانه پرداختند و مقام علمی و اخلاقی وی را تکریم کردند. همچنین دکتر محمود نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران با ارسال پیامی یاد وی را گرامی داشتند.

ابتدا دکتر مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت:‌ همه مرحوم باستانی را می‌شناسند. او مورخ، استاد ادبیات، نویسنده و طنزنویس بود و اطلاعات فراوانی در دل داشت. من مرحوم باستانی پاریزی را از ۵۵ سال پیش می‌شناختم یعنی از وقتی که مدیر مجله دانشکده ادبیات تهران بود‌ و در دفتری در یکی از زیرزمین‌های دانشگاه تهران این مجله را مدیریت می‌کرد. در آن زمان اولین مقاله‌ام را با عنوان "تأثیر زبان فارسی در زبان عربی" که ترجمه عربی آن بعدها در بیروت و ترجمه انگلیسی آن در تورنتو به چاپ رسید، در دو مجلد از آن مجله چاپ کردم. در این مقاله دربارة لغات فارسی که در قرآن کریم آمده است و جلال‌الدین سیوطی در کتاب «المهذب» آورده است، استفاده کردم.
دکتر محقق افزود: در سال‌های ۴۴ تا ۴۷ چندین مقاله از کانادا که البته بیشتر درباره زکریای رازی بود برای ایشان فرستادم که به چاپ رسید. بعدها در کنگره‌های بین‌المللی همچون کنگره خاورشناسان در پاریس و تورنتو درخدمت ایشان بودم.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ویژگی‌های اخلاقی مرحوم باستانی پاریزی گفت: ایشان همیشه در سخنرانی‌های خود به یاد زادگاه خویش بودند. این خصوصیت به یادآورنده ویژگی سبکی دانشمندان دوره اسلامی بود که در ابتدای کتاب خود به سرزمین خویش اشاره داشتند و اغلب دانشمندان احساس می‌کردند که به صورت تکلیف باید درباره شهر خود کتاب بنویسند، مثلاً سیوطی شهر خود را در مصر معرفی می‌کند و می‌گوید شهری در خراسان و ماوراءالنهر نیست مگر اینکه عالمی از این شهر درباره آن مطلبی به تحریر درنیاورده باشد. ما تاریخ قم، تاریخ بیهق و تاریخ بخارا را داشتیم که مفقود شده است.
دکتر محقق در ادامه گفت: دکتر باستانی این روش را از گذشتگان اخذ کرد که نتیجه آن نگارش تاریخ کرمان بود. دانشمندی به نام صلاح‌الدین ایبک صفدی که "شرح قصیده لامیه العجم" مؤیدالدین ابواسماعیل اصفهانی معروف به طغرایی را نوشته است، در کتاب دیگر خود با عنوان «الوافی بالوفیات»‌ که داستان ‌نامه‌ای است که یهودیان ادعا می‌کردند پیامبر(ص)‌ بر امام علی(ع) دیکته کرده و در آن تسهیلاتی برای یهودیان خیبر قائل شده‌ و آنها را از دادن جزیه معاف کرده است.


عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره این نامه جعلی که یهودیان آن را به پیامبر(ص) نسبت داده بودند گفت: یهودیان تا چهار صد سال از این نامه جعلی سوءاستفاده کرده و به مسلمانان می‌گفتند اگر به ما سختگیری کنید، از سخن پیامبر خود عدول کرده‌اید تا اینکه در زمان القادربالله، خلیفه عباسی، ابن مسلمه وزیر وی این نامه را برای خطیب بغدادی فرستاد و او گفت: این نامه معجول و ساختگی است. این نامه دو شاهد دارد. یکی سعد بن معاذ که پنج سال قبل از غزوه خیبر فوت کرد و شاهد دیگر ابوسفیان است که آن زمان هنوز مسلمان نشده بود و صفدی می‌گوید که اگر تاریخ نبود، این مسأله کشف نشده بود و این اهمیت حضور ذهن مرحوم باستانی پاریزی است.

سخنران دیگر این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی بود. وی با قرائت بیتی از غزل معروف زنده‌یاد باستانی پاریزی «یاد آن شب که صبا در ره ما گل می‌ریخت / بر سر ما ز در و بام و هوا گل می‌‌ریخت» ‌گفت: این غزل بسیار زیبا را مرحوم استاد باستانی پاریزی ۶۵ سال پیش سرود، طبع زیبا و تصویر بسیار دلفریبی در این غزل است که اگر نبود، از باستانی پاریزی این همه آثار تاریخی پر از پند و اندرز و کیاست و دراست باقی نمانده بود.


وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از مرحوم باستانی پاریزی پرداخت و گفت: من این افتخار را دارم که از ۵۵ سال پیش در خدمت دکتر باستانی باشم. نخستین بار در ۱۵ سالگی هنگامی که استاد از سیرجان به کرمان آمد و در محله ما،‌ در کوچه حاج مهدی زهتاب، در منزل همسایه‌ ما حاج ابوطالب لاری که کاسبی بسیار جوانمرد و فضیلت پیشه بود، سکنی گزید و در دارالمعلمین مقدماتی کرمان مشغول تحصیل شد.


عضو هیأت علمی دایره‌المعارف اسلامی افزود: دکتر باستانی نسبت به مرحوم پدر من ارادتی داشت و خاطراتی از او و عمویم نقل می‌کرد به ویژه از سخاوت پدرم. کسانی که کتاب من «از آتشکده تا مسجد»‌ را که شرح حال پدرم است خوانده‌اند می‌دانند که او در سنین نوجوانی از دین زرتشتی به اسلام مشرف شده و به اهل سخاوت معروف بود.
حجتی کرمانی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از استاد پاریزی درباره سخاوت پدر خود پرداخت و گفت: ایشان می‌گفتند روزی من از جلو منزل شما عبور می‌کردم، عموی شما بار خربزه‌ای آورده بود ولی پدرت تمام این بار را بین همسایگان پخش کرد و فقط یک عدد خربزه را برای اهل خانه نگه داشت. مرحوم باستانی همچنین نقل می‌کردند روزی فردی به عمویت خداداد، که هنوز زرتشتی بود گفت: چرا با وجود آنکه دیده‌ای چه احترامی به برادرت که مسلمان شده می‌گذارند و برای او چه تشییع جنازه شکوهمندی برگزار کرده‌اند، هنوز مسلمان نمی‌شوی؟ خداداد پاسخ داد: اولاً اگر من مسلمان بشوم سخاوت او را نخواهم داشت. در ثانی اگر بخواهم مثل شما مسلمان شوم بهتر که زرتشتی باشم.

حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات درباره نحوه آشنایی و ارتباط خود با مرحوم باستانی گفت: هنگامی که به این سمت در روزنامه اطلاعات منصوب شدم، سعی ‌کردم از بزرگان و نام‌آوران مقاله درخواست کنم و به چاپ برسانم. اولین بار خدمت دکتر طاهره صفارزاده رفتم. یک روز مرحوم علی حجتی کرمانی برادر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی مقاله‌ای به من دادند و گفتند مقدمه کتاب دکتر باستانی پاریزی است. ما این مقدمه را چاپ کردیم، در نتیجه چاپ مقدمه کتاب ایشان، آقای باستانی تماس گرفتند و پرسیدند که چرا این مقاله را چاپ کردید، چه کسی این مقاله را در اختیار شما گذاشته است و گفتند که شما نیمه کرمانی ـ یزدی هستید. من گفتم که پاسخ شما را منعکس می‌کنیم و می‌گوییم که افتخار چاپ مقاله شما را نداشتیم و شما این مطالب را در اختیار ما نگذاشته بودید و به شوخی عرض کردم نیمه دیگر من هم کویری است مانند شما که هر دو کویری هستیم و اهل صفا هستید. تا این که فرزند صدرالدین عینی از تاجیکستان به ایران آمد با این تصور که سعیدی سیرجانی در زندان است.
مدیر مسئول روزنامه اطلاعات گفت: ما برای زدودن این تصور از ذهن فرزند صدر‌الدین عینی و تأکید بر این که سعیدی سیرجانی آزاد است، با حضور استاد باستانی پاریزی محفلی را ترتیب دادیم. این شیوه برخورد ما باعث شد که استاد باستانی پاریزی بپذیرد که ما از آن‌هایی نیستیم که ایشان حق دارد از آن‌ها فاصله بگیرد.


وی در ادامه افزود: او هر وقت می‌خواست تازیانه‌ای بر گونه مسئول خطاکاری بزند، من را واسطه می‌کرد و البته مسئولین هم می‌پذیرفتند. کم کم استاد اجازه دادند که مقالاتشان در اطلاعات چاپ شود تا جایی که تمام مکتوبات ایشان فقط در اطلاعات چاپ می‌شد. یک روز به من گفتند: اگر خواستید برای هشتادمین سال اطلاعات کاری کنید به من بگویید تا مطلبی را آماده کنم. روز ۲۱ ماه رمضان بود که ما برای گردآوری مطالب کتاب "۸۰ سال با اطلاعات" ایشان را در بستر بیمارستان مهر بدون گل و شیرینی عیادت کردیم. گفتم استاد به خاطر امروز نه گل آوردم و نه شیرینی ولی برای مطلب کتاب "۸0 سال با اطلاعات" خدمت شما رسیدم. او گفت یک روز در ماهان کرمان که هنوز روستا بود، پزشکی حاذق و عارف که شبانه روز بیماران را پذیرا بود و عادت داشت بدون مزد،‌ داروی بیمار را ندهد چون معتقد بود بیمار داروی مجانی را تا به آخر نمی‌خورد. در برابر بیماری که گفته بود هیچ ندارم، از او درخواست کرد باغچه‌ خانه‌اش را در ازای دارو بیل بزند. تو هم که نه گل آوردی و نه شیرینی، با این اهرم پشت تخت را بالا بیاور!


دعایی گفت: ایشان بی‌ادعا بود. در مقابل هیچ قدرتی نه در رژیم گذشته و نه در دوران ما، کرنش نکرد.شاهد این قضیه در مقدمه "۸۰ سال با اطلاعات" وجود دارد که باید مطالعه کنید. خاطره‌ای است درباره تصمیم فرح پهلوی برای انتصاب باستانی پاریزی در هیأت امنای تشکیلاتی در کرمان که آرشام مسئولش بود. استاد باستانی پاریزی در برابر هراس روزنامه‌های آن زمان از درج تکذیبیه این خبر، آن را به صوررت آگهی به چاپ رساند و نیز قبل از انقلاب آقای دکتر نصر رئیس دانشگاه بود که برای سخنرانی با عنوان «فقر در مثنوی معنوی» به خارج از کشور سفر کرده بود و باستانی پاریزی در مقاله‌ای گفته بود آدم با هواپیمای درجه یک به خارج برود و در هتل ۳ ستاره اقامت کند و از فقر در مثنوی سخن بگوید، ساده است.
او این‌گونه ادامه داد که دکتر نصر روزی او را صدا زد و گفت: مقاله‌ را خواندم . هتل ۳ ستاره نبود بلکه ۵ ستاره بود و این نمونه برخورد هردوی ایشان بود. از خصلت‌های استاد باستانی پاریزی، گذشت و همه چیز را زیبا دیدن بود و اگر بخواهیم مثالی بزنیم، مصداق شعر میر سیدعلی همدانی بود که گویا جد امام خمینی(ره) است که غلامرضا قلی‌زاده در سایت کشمیر نقل کرده است:
هر که ما را یاد کرد ایزد مر او را یار باد
هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد
هر که اندر راه ما خارى فکند از دشمنى
هر گلى در باغ وصلش بشکفد بى خار باد
در دو عالم نیست ما را با کسی گرد و غبار
هر که ما را رنجه دارد، راحتش بسیار باد


دکتر سید حسن شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی سخنران بعدی این مراسم بود. وی با اشاره به این نکته که شعر نماد برجسته‌ی ادبیات ما هست، گفت: ادبیات فارسی نه تنها پنجره‌ای به دانش‌های گوناگون بشری است و یافته‌های فراوان انسان‌های ادوار مختلف را در خود جای داده است، بلکه توانایی آن را دارد که علوم خشک و سنگین را در خود حل کند و چون شربتی شیرین و گوارا به مخاطبان عرضه نماید.
این استاد دانشگاه با قرائت بیت « ای کشته کرا کشتی تا کشته شدی زار/ تا باز او را بکشد آنکه ترا کشت » ‌گفت: بسیاری از مشکلات علوم مختلف را می‌توان با بیان شیوا و جذاب از بین برد. اگر مورخ و پژوهشگر تاریخ ادیب و یا دست کم با زبان و ادبیات فارسی و لطائف و زیبائی‌های آن مأنوس باشد، تاریخ‌نگاری را تلطیف و اثر خود جذاب می‌کند؛ حتی آن را به جاودانگی می‌رساند. این جذابیت در مورد گونه‌های دیگر تاریخ چون : تاریخ علم و تاریخ اجتماعی و فرهنگی دو چندان می‌شود. تاریخ زندگانی ما در "سیاست‌نامه"، "قابوس‌نامه" و "کیمیای سعادت" خلاصه می‌شود.


وی اهمیت تاریخ بیهقی را در اطلاعات دقیق این اثر و دانش ادبی او دانست و بیان کرد: بیهقی به شیوه‌ تداعی معانی عمل می‌کرد. باستانی پاریزی در تاریخ‌نگاری مصداق بیهقی است که ذوق و طنازی بیشتری دارد وحاشیه نگاری و تداعی معانی در کار او غوغا می‌کند.


وی ادامه داد: در خاطرات پاریزی صداقت و صمیمیت موج می‌زند و در 60 اثر ایشان «کرمان» محوریت دارد که این بسیار ارزشمند است و غیرت و تعصب والا و گوارای ایشان را نشان می‌دهد.
سپس اقدس کاظمی شعری در وصف باستانی پاریزی قرائت کرد.

دکتر احسان اشراقی، استاد دانشگاه تهران با خواندن شعری سخنانش را آغاز کرد و گفت: از سال 1324 (از سال اول دانشگاه) تا روزهای آخر همدم و هم‌نفس محمدابراهیم باستانی پاریزی بودم و شاید هیچ کسی به اندازه‌ من به ایشان نزدیک نبود. دریغا که تا روز آخر ندانستم که کیمیای سعادت رفیق بود، رفیق.


اشراقی از اتفاقات گذشته سخن گفت و ادامه داد: ما قبل از ساخت دانشگاه تهران هم‌کلاسی، هم‌خانه‌ای و دوست یکدیگر بودیم. او از کرمان و من از قزوین آمده بودم. در دانشسرای عالی تحصیل کردیم و دو لیسانس تعلیم و تربیت و تاریخ و جغرافیا را به طور همزمان دریافت کردیم و از آنجا وارد یک رشته مشترک شدیم.

همچنین دکتر محمدتقی امامی، استاد دانشگاه تهران با بیان این که آشناییشان با استاد از سال 1350 بوده است گفت: پس از اخذ دکتری تاریخ از ترکیه با شرکت در مجالس استادان به عنوان دانشجو در معیت دکتر ریاحی در خانه دکتر نبوی، با استاد باستانی آشنا شدم. شنیدن صحبت‌های عارفانه و خاطرات شیرین آنها انقدر برایم جالب بود که از آن تاریخ سعی کردم در معیت استادان دکتر ریاحی و دکتر زریاب به عنوان دانشجو در محافل آنها شرکت داشته باشم.
این استاد دانشگاه تهران افزود: در سال 1354 تدریس تاریخ عثمانی در دانشگاه تهران به این جانب محول گردید، لذا هر هفته قبل از رفتن به کلاس با حضور در کنار استاد در گروه تاریخ از نزدیک شاهد رفت آمدهای مردم برای زیارت و طرح سوال‌های تاریخی، گرفتن امضا و درخواست نوشتن مقدمه را مشاهده می‌کردم. استاد مورخ مردمی بود. تاریخ را برای درک اکثریت مردم که آگاهی تاریخی نداشتند، می‌نگاشت و آنها را به تاریخ علاقمند می‌ساخت زیرا نوشتن تاریخ‌های مکرر حوادث یا سرگذشت حکام و سلسله‌ها مردم را به تاریخ بی‌علاقه و بیگانه ساخته بود. از آنجا که استاد مورخی مردمی بود از تمام مردم عادی بدون توجه به ملیت، زبان، مذهب برای تکمیل اطلاعاتش استفاده می‌کرد لذا از بنده نیز که همواره در خدمتش بودم به عنوان مامور تجربه اولین اصلاحات عرضی را در ایران داشتم راجع به دهات و محیط زندگی آنها اشعار و ضرب‌المثل در استان‌ها و وضع ایلات و عشایر مردم آذربایجان سوال می‌کرد و در تمام نوشته‌های خود هر مطلبی را که از کسی می‌شنید، نام آن فرد را در زیر نوشته‌ها قید می‌کرد لذا تمام این عوامل باعث ایجاد صمیمیت میان استاد و شاگرد گردید که از آن جمله نوشتن مقدمه‌های بلند 40 صفحه‌ای به کتاب‌های اینجانب است.
همچنین دکتر امامی درباره سجایای اخلاقی استاد باستانی پاریزی گفت: ایشان انسانی نوع دوست و در کارهای خیر پیشگام بودند. کمک و مساعدت‌های ایشان که با نوشتن نامه‌ها به افراد و مراکز دولتی گره ناگشوده افراد را می‌گشود فراموش نشدنی و در ذهن ماندگار است. این پژوهشگر سخنان خود را با قرائت بیتی از اشعار یونس امره شاعر مردمی ترک به واسطه علاقه‌ای که مرحوم پاریزی به وی داشت به پایان برد.

جمشید کیانفر در این مراسم گفت: اگر چه من توفیق دانشجویی و شاگردی دکتر باستانی‌پاریزی را نداشتم اما این سخن وی را بارها شنیده و خوانده‌ام که شادروان در اکثر کلاس‌های درس برای پذیرفته‌شدگان سال جدید خطاب به دانشجویان می‌فرمود که به شما بگویم توقع نداشته باشید که شما از این کلاس مورخ و نویسنده خارج شوید و اگر از بین شما دو یا سه نفر هم همانند اقبال آشتیانی و امثال وی در این کلاس‌ها پرورش یابد ما به مرادمان رسیده‌ایم. بقیه شما هم اگر مدیر و کارمند و سبزی‌فروش و کاسب شوید ما را بس. و در ادامه می‌گفت اگر آمده‌اید با تاریخ خواندن در دانشگاه تهران مورخ و نویسنده شوید ول معطلید. اینجا محلی برای آشنایی با مقدمات کار و تلنگرهای اولیه است. باقی‌اش بر عهده خودتان و جنم و همت شماست.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: با این‌که شاگرد وی نبودم اما از طرفی خود را شاگرد دکتر پاریزی می‌دانم؛ چراکه از وی زیاد خوانده‌ام و بهره بردم. در خارج از کلاس درس ایشان، دست بوسشان بودم و نکته‌ها آموختم و با واسطه و بی واسطه از محضرشان کسب فیض کردم.

کیانفر افزود: درباره شیوه تاریخ‌نگاری استاد فراوان سخن گفته‌اند. او را روایتگر تاریخ‌نگار مردمی خوانده‌اند و گروهی خلاف آن. اما هنر او در تاریخ‌نویسی را می‌توان در جمله‌ای از خود وی نقل کرد که «باید تاریخ تلخ را با شیر و شکر آمیخت و به کام مردم شیرین کرد.»

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد: شادروان پاریزی از معدود کسانی بود که به اشتباهات خود اقرار می‌کرد و خود به بازنگری و اصلاح اشتباهاتش در تاریخ می‌پرداخت و از نخستین کسانی بود که با شهامت به این اصل بدیهی که انسان جایزالخطا بلکه واجب الخطاست اقرار و شجاعانه پیش و بیش از دیگران به اشتباهات و نوشته‌های خود توجه می‌کرد و خودمشت‌مالی را آفرید.

همچنین دکتر محمود نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران با ارسال پیامی که توسط دکتر زندیه مدیر گروه تاریخ دانشگاه تهران یاد وی را گرامی داشتند که  متن پیام به شرح ذیل است :
ایران عزیز، همواره عرصه حضور شخصیتهای علمی وفرهنگی بوده است که بر اعتبار ، هویت ، اصالت ، تداوم و تکامل ملتها و فرهنگهای متمدن جهان تاثیر بسزایی داشته اند و ملت بزرگ ایران با پیشینه فرهنگی درخشان و قدمتی به بلندای تاریخ ، معرف مصادیق بارزی است که در صیانت از این امانت ارزشمند ، شهرت جهانی داشته و بر خود وظیفه می‌دانند که اندیشه والای این چهره‌های تابناک را ارج نهند و مقام شامخ‌شان را پاس بدارند.
استاد فرهیخته و عالم توانا، روانشاد (دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی) از زمره مردان بزرگ و توانمندی بود که علم و ادب ایران زمین بر او مباهات داشته ، ایشان را از مفاخر بی‌دلیل و جاودانه‌ای می‌داند که در روزگار معاصر با پرورش بوستان تاریخ این مرزوبوم، بر ماندگاری سپهر فرهنگ این ملک کهن همت گماشته‌اند .
دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور بر خود می‌بالد که عرصه فعالیتهای علمی بزرگ‌مردی چون باستانی‌پاریزی بوده و بی‌تردید پاسداشت مقام والای وی را وظیفه خود می‌داند.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی
سرپرست دانشگاه تهران

 

در پایان مراسم، لوح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس سال‌ها تلاش و کوشش علمی استاد مرحوم دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی به پسر وی مهندس حمید باستانی پاریزی اهدا شد.

ادامه...

سایر اخبار

شب زنده یاد عباس یمینی شریف، شاعر کودکان، برگزار شد

شب زنده یاد عباس یمینی شریف، شاعر کودکان، برگزار شد

 شب عباس یمینی شریف صد و شصت و نهمین شب از شبهای مجله بخارا بود که با همکاری بنیاد فرهنگی ملت، دایره‎المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار برگزار شد.

ادامه...

برگزاری هم‌اندیشی «نقاشی ایرانی و محیط زیست در آثار استاد فرشچیان»

برگزاری هم‌اندیشی «نقاشی ایرانی و محیط زیست در آثار استاد فرشچیان»

نشست «هم‌اندیشی نقاشی ایرانی و محیط زیست در آثار فاخر استاد فرشچیان» با قدردانی از استاد محمود فرشچیان و رونمایی از دیوان خیام با نگارگری‌های استاد فرشچیان با حضور چند تن از مسئولان دولتی، استادان، هنرمندان و دوستداران طبیعت در سازمان محیط زیست در پارك پردیسان برگزار شد.

ادامه...

منشی‌زاده: مولانا از روزگارش جلوتر بود.

منشی‌زاده: مولانا از روزگارش جلوتر بود.

کیومرث منشی‌زاده معتقد است که راز ماندگاری مولوی این است او از زمانه خودش جلوتر بود و طنزهای او در قالب شعر هنوز هم خواندنی و آموزنده‌اند. وی به گفت که آثار مولانا طرفداران بسیاری در سراسر جهان و از جمله آمریکا دارد.

ادامه...

رونمایی از 8 جلد کتاب عرفانی حجت‌الاسلام نیکی ملکی

 رونمایی از 8 جلد کتاب عرفانی حجت‌الاسلام نیکی ملکی

آیین رونمایی از 8 جلد کتاب حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله نیکی ملکی با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه 5مهرماه در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ادامه...

اعلام فراخوان همایش بین‌المللی آینده فرهنگ

اعلام فراخوان همایش بین‌المللی آینده فرهنگ

فراخوان همایش بین‌المللی آینده فرهنگ از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد، این همایش درباره آینده تکنولوژی، علوم انسانی و علوم تجربی برپا خواهد شد.
 

ادامه...

نکوداشت مولانا با بزرگان ادب و فرهنگ

نکوداشت مولانا با بزرگان ادب و فرهنگ

منتخبین مولوی شناس با حضور بزرگان ادب و فرهنگ در دانشگاه شهیدبهشتی تجلیل می‌شوند.

ادامه...

دانشنامه ادب فارسی» به ایران رسید.

دانشنامه ادب فارسی» به ایران رسید.

حسن انوشه، پژوهشگر تاریخ و زبان و ادبیات فارسی و سرپرست گروه مؤلفان «دانشنامه ادب فارسی» گفت که در ادامه تالیف این اثر، به بخش ایران رسیده و اكنون مراحل پژوهش در دست فیش‌برداری است.

ادامه...

شب عباس یمینی شریف برگزار می‌شود

شب عباس یمینی شریف برگزار می‌شود

مجله بخارا با همکاری بنیاد ملت، دایره‌العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار شب عباس یمینی شریف را برگزار می‌کند.

ادامه...

برپايي بزرگداشت براي زنده ياد احمد بيگدلي

برپايي بزرگداشت براي زنده ياد احمد بيگدلي

بزرگداشت شادروان احمد بیگدلی، داستان نويس تازه درگذشته در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برپا می‌شود.

ادامه...

درگذشت حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا قبادی آدینه‌وند

درگذشت حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا قبادی آدینه‌وند

حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا قبادی آدینه‌وند فقیه و ادیب برجسته درگذشت.

ادامه...
مسیر: شما در این بخش هستید: صفحه نخست