بازدید کارکنان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از نمایشگاه «الگو نما»

جمعی از کارکنان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دوشنبه ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) از نمایشگاه «الگو نما؛ نمایشگاه تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» بازدید کردند. در این برنامه، سعید حسینی مدیر این نمایشگاه ضمن قدردانی از حضور کارکنان انجمن در این رویداد […]

جمعی از کارکنان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دوشنبه ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) از نمایشگاه «الگو نما؛ نمایشگاه تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» بازدید کردند.
در این برنامه، سعید حسینی مدیر این نمایشگاه ضمن قدردانی از حضور کارکنان انجمن در این رویداد فرهنگی گفت: هدف اصلی از برپایی نمایشگاه این است که شکل گیری سبک زندگی و نظام فرهنگی شهروندان را از دوران کودکی و نوجوانی مورد توجه قرار دهد و به ما گوشزد کند که اگر می‌خواهیم ابتکار عمل را در عرصه صنایع فرهنگ مصرفی و یا به عبارتی مصرف فرهنگی شهروندان در دست بگیریم باید بتوانیم با استفاده از بازارپردازی فرهنگی، فهم زنجیره ارزشی و شبکه به هم پیوسته از ایده تا بازار در فرهنگ عمل کنیم چراکه رویکرد تک نگارانه و منقطع در فرهنگ فاخر و ترویج نظام ارزشی عمدتا غیر بازده است.
او افزود: در حال حاضر تأثیرگذاری رسانه ها و فرهنگ سازی جهانی برروی قشر کودک و نوجوان از طریق جهان داستانی و خلق شخصیت ها انجام می شود و اگر چه این امر بر بزرگسالان تأثیر خاصی ندارد اما کودکان با این شخصیت ها زندگی می کنند و از آن ها الگو می گیرند.
حسینی تأکید کرد: در دنیای امروز برای تاثیر گذاری بر کودکان و نوجوانان به جای روایت مستقیم، این شخصیت‌ها و کاراکترهای خلق شده اند که در قالب یک داستان محتوای مورد نظر را در ذهن مخاطب القا می‌کنند. البته نقش آفرینی این کاراکترها و الگوها فقط در دنیای رسانه خلاصه نشده و به طور زنجیره‌وار به دیگر ابعاد زندگی از جمله کالاهای مصرفی نیز ورود کرده‌اند.
او اظهار کرد: معضل اصلی که در این رابطه در کشور ما وجود دارد، این مسئله است که علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود به این زمینه و خلق الگوهای ایرانی-اسلامی ما در یک انفعال گسترده به سر می‌بریم. به طوری که در مقایسه با تاثیرگذاری کاراکترهای خارجی و وارداتی، تاثیرگذاری ما نزدیک به صفر است.
حسینی در انتهای توضیحات خود گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه آن است که کلیتی از جایگاه فعلی مسئله خلق کاراکتر در دنیا و همچنین در ایران را به نمایش بگذاریم تا با ارائه اطلاعات و ایجاد دغدغه در مسئولین امر، کشور را در رسیدن به جایگاه مطلوب در این زمینه سوق دهیم.
در پایان این برنامه، کارکنان انجمن از فروشگاه محصولات ایرانی کودک و نوجوان که از سوی شرکت های داخلی به بازار عرضه شده است نیز بازدید کردند.
این نمایشگاه از ۲۸ دی الی ۱۱ بهمن ماه؛ هر روز از ۸:۰۰ لغایت ۲۰:۰۰ در محل مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) واقع در بهارستان؛ خیابان شهید مصطفی خمینی کوچه شهید صیرفی پور برقرار است.