نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
یکشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ مراسم سوگواری امام حسین (ع) به همراه قرائت زیارت عاشورا، یکشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۸ با حضور رئیس، معاونان و کارمندان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تالار آئینه انجمن برگزار شد. حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این مراسم گفت: بسیاری از بزرگان علم و […]
مراسم سوگواری امام حسین (ع) به همراه قرائت زیارت عاشورا، یکشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۸ با حضور رئیس، معاونان و کارمندان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تالار آئینه انجمن برگزار شد.
حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این مراسم گفت: بسیاری از بزرگان علم و عرفان و ادب ما متاسفانه وارد حوزه مسائل مذهبی نشدهاند. در تاریخ داریم که پس از سربردار شدن ظاهری حضرت عیسی (ع) سوگواریهای فراوانی در فرق مسیحی برگزار میشود، اما عرصه عرفان ما از صحنه پردازش حادثه عظیم عاشورا خالی است و ادبیات ما هم البته تا حدودی از این مطالب خالی است؛ مثلا عطار و خیام و حلاج اندک مطالبی در این زمینه دارند. او در توضیح علت این مساله که چرا در تاریخ عرفان و ادبیات ما کمتر به حادثه عاشورا توجه شده است، گفت: علت این مساله این است که برخورد امام حسین (ع) با یزیدیان در تاریخ فرهنگ اسلامی، تعبیر به یک رویکرد فامیلی، حکومتی و سیاسی شد و خیلیها بنا را بر این گذاشتند که جدال برسر حکومت و سیاست بود و بر این مبنا خیلیها خودشان را از پرداختن به این عرصه کنار کشیدند؛ اما درحقیقت این ظلم بزرگی در حق امام حسین (ع) و اندیشه رفیع آن حضرت بود. او اضافه کرد: این درحالی است که همه ما میدانیم که نهضت امام حسین (ع) برای شرافت انسانی بود و به دست گرفتن قدرت در فکر آن حضرت جایی نداشت و حرکت آن امام از برای احیای دین اسلام و سنت رسول(ص) بود. اینجاست که حضرت سیدالشهدا(ع) آن جمله معروف را هم فرمودند که: «إن کان دین محمّد لمیستقم الاّ بقتلی فیا سیوف خذینی» استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اما حضور علما و دانشمندان بزرگ ما مانند ابوریحان بیرونی در این عرصه بسیار قابل توجه است. ابوریحان کتابی دارد بهعنوان «آثار الباقیه»؛ او این اثر را در ۲۹ سالگی به عربی نوشته است و مرحوم «دانا سرشت» هم آن را به فارسی ترجمه کرده است؛ البته «بیرونی» در اواخر عمر این کتاب را دوباره تصحیح و تکمیل کرد و آنچه درباره امام حسین (ع) و مساله غدیر خم در این کتاب آورده است، حاکی از این است که او قطعا شیعه اثنی عشری بوده است. او ادامه داد: ابوریحان در این کتاب درباره عید غدیر میگوید: ۱۸ ذی الحجه روز غدیر خم است و آن نام منزلی است که پیامبر(ص) پس از حجه الوداع در آن فرود آمد و جهاز شتران را جمع کرد و بازوی علی بن ابی طالب را گرفت (ابوریحان دراینجا دقیقا ذکر میکند علی بن ابی طالب) و از جهازها بالا رفت و گفت: هرکه من بر او مولی هستم، علی(ع) بر او مولی ست… روایت کردهاند که سپس سربه سوی آسمان کرد و فرمود: خدایا آیا ماموریت خود را به انجام رساندم… و در روز ۲۴ این ماه امیرالومنین (ع) در حال رکوع انگشتر خود را به سائل بخشید… این روایتی که ابوریحان با شجاعت تمام ذکر میکند، در حقیقت بازگوکننده شیعه بودن او است. بلخاری در ادامه روایت ابوریحان بیرونی از عاشورا و محرم را نقل کرد و گفت: بیرونی درباره عاشورا میگوید: روز اول آن(= محرم) مورد تعظیم مسلمانان است و روز نهم آن تاسوعا نام دارد و روز دهم آن عاشورا ؛ در این روز پارسایان شیعه روزه میگیرند و فضیلت آن مشهور است، از پیامبر(ص) نقل است که فرمود در روز دهم، بشتابید به سوی خیرات که یوم عظیمی است… ملت اسلام همواره این روز را معظم می دانستند، تا اینکه قتل{شهادت} حسین بن علی بن ابی طالب (ع) و یارانش در این روز اتفاق افتاد و او یارانش را از طریق بستن آب برآنان، گذراندن از دم شمشیر، آتش در خیام حرم، برنیزه کردن سرها و اسب دوانیدن براجساد، که در هیچ امتی حتی با اشرار خلق چنین نکردهاند؛ از میان بردند. و از این تاریخ مسلمانان عاشورا را شوم دانستند ولی بنی امیه این روز را عید گرفتند و تا زمانی که ایشان بودند این رسم در توده مردم پایدار بود… او افزود: ابوریحان در ادامه با بیانی کاملا روحانی و معنوی میگوید: ولی شیعیان از راه تاسف و سوگواری به قتل{شهادت} سید الشهدا(ع) در شهرهای مختلف گریه و نوحه سرایی میکنند و تربت مسعودِ حسین(ع) را درکربلا زیارت میکند. رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: بیرونی به روایت دیگری هم اشاره کرده و بیان میکند: چون خبر کشته شدن حسین(ع) را به مدینه آوردند، دختر عقیل بن ابی طالب(ع) از خانه بیرون آمد و این جملات را گفت: شما ای مردمان چه میگوئید اگر پیامبر اکرم (ص) شما را مورد خطاب قرار دهد که اگر شما بهترین امت بودید، با خاندان من پس از درگذشت من چه کردید؟ آنها را اسیر کردید و کشتید و این قرار ما نبود و این پاداش خاندان من نبود… بلخاری در پایان سخنان خود گفت: این مواردی که از کتاب آثار الباقیه ابوریحان بیرونی نقل کردم به نحوی بیانگر این است که وقتی هر انسان دانا و منصفی به حادثه عاشورا نگاه میکند، بنابر عقل و هوش خود متوجه میشود که حق با کیست و باطل درکدام سو قرار دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.