۞ پیامبر اکرم(ص) :
خداوند، مؤمن صاحب حرفه را دوست دارد.

  • شناسه : 9779
  • 28 آوریل 2021 - 13:27
  • 742 بازدید
  • ارسال توسط :
کتاب «واژگان و اصطلاحات معماری قرآن» با مقدمه دکتر حسن بلخاری
از سوی انتشارات زرین اندیشمند منتشر شد

کتاب «واژگان و اصطلاحات معماری قرآن» با مقدمه دکتر حسن بلخاری

کتاب «واژگان و اصطلاحات معماری قرآن» نوشته علی مختاریان همراه با مقدمه ای به قلم دکتر حسن بلخاری ‏رئیس ا نجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.‏ در مقدمه حسن بلخاری براین کتاب آمده است : « قرآن خود را کتاب مبین خوانده است: «وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا ‏يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ […]


کتاب «واژگان و اصطلاحات معماری قرآن» نوشته علی مختاریان همراه با مقدمه ای به قلم دکتر حسن بلخاری ‏رئیس ا نجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.‏
در مقدمه حسن بلخاری براین کتاب آمده است : « قرآن خود را کتاب مبین خوانده است: «وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا ‏يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ. و [ما] به او شعر نياموختيم و در خور وى نيست. اين [سخن] جز اندرز و ‏قرآنى روشن نيست» و نیز: «طس تِلْكَ آيَاتُ الْقُرْآنِ وَكِتَابٍ مُبِينٍ. طاسين اين است آيات قرآن و [آيات] كتابى ‏روشنگر» .‏
یعنی این کتاب در ذات خود حامل هیچ پرده و حجابی نیست. آنانی که با قلبی پاک و اندیشه‌ای محققانه و ‏پرسشگر رو به سوی این کتاب می‌آورند، به دلیل آن‌که کتابی مبین است و آشکار، پاسخ سؤالشان را به ‏سخاوت خواهد داد و نیز خود را بیانی برای مردم و موعظه‌ای برای متقین نامیده است: «هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدًى وَ ‏مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ. اين [قرآن] براى مردم بيانى و براى پرهيزگاران رهنمود و اندرزى است». از دیگر سو، این ‏کتاب مقدس تأکید دارد جامع حقایق است یعنی هر آن‌چه را که بشر بتواند در باب آن اندیشه نموده از آن ‏پرسش نماید و نیز هر آن‌چه مورد تحقیق و تتبعش باشد در قرآن یافت خواهد کرد و پاسخ خواهد گرفت. از ‏این جامعیت حقایق خود چنین روایت می‌کند:‏
‏«وَمَا مِنْ غَائِبَةٍ فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. و هيچ پنهانى در آسمان و زمين نيست مگر اينكه در كتابى ‏روشن [درج] است». ‏
‏«وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَلِكَ وَلَا أَكْبَرَ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. و نه كوچك‌تر و نه بزرگ‌تر از آن چيزى نيست مگر اينكه در ‏كتابى روشن [درج شده] است». ‏
‏«وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. و هيچ دانه‏‌اى در تاريكي‌هاى زمين و هیچ‌تر و ‏خشكى نيست مگر اينكه در كتابى روشن [ثبت] است». ‏
بیانی روشن و آشکار ‏
بنابراین از یک سو قرآن کتابی مجمل و مکنون نیست بل بیانی روشن و آشکار است و از دیگر سو هیچ ذره‌ای ‏در تمامی عالم نیست که حدیثش در این مصحف نباشد.‏
بر دو معنای عظیم فوق، تحدی این کتاب را نیز باید افزود. کتابی که با قدرت مدعیان منکرش را به مبارزه‌ای ‏کلامی فرا می‌خواند که اگر در وحیانیت و جلالتش تردید دارند سوره یا آیه‌ای هم‌چون آن بیاورند: «وَإِنْ كُنْتُمْ ‏فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ. و اگر در آنچه ‏بر بنده خود نازل كرده‏‌ايم شك داريد پس اگر راست مى‌گوييد سوره‏‌اى مانند آن بياوريد و گواهان خود را غير ‏خدا فرا خوانيد» و البته این مدعیان هرگز نخواهند توانست مثل کلام خدا کلامی بیاورند: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ ‏تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ. پس اگر نكرديد و هرگز نمى‌توانيد كرد از آن ‏آتشى كه سوختش مردمان و سنگ‌ها هستند و براى كافران آماده شده بپرهيزيد». ‏
بنابراین با متنی مواجهیم که از یک سو کلام خداوند است و از طریق وحی بر پیامبر اسلام نازل شده و از دیگر ‏سو جامع حقایق و معارف است.‏
می‌دانیم که ظرف ۱۴۰۰ سال گذشته قرآن منبع لایزال تمامی معارف و علوم اسلامی بوده. نه تنها در حوزة فقه و ‏آیات‌الاحکامش و نیز در باب الهیات و حوزه وسیع و گسترده کلامی‌اش، بلکه در عرصه حکمت و برهان و ‏عرفان نیز سنگ بنای مطلق و کامل علوم اسلامی بوده است.‏
هنر و معماری در قرآن ‏
اما سؤال این است آیا این کتاب آسمانی در باب هنرو صناعت و معماری نیز مطالبی دارد؟ بنابه ادلِّه‌ای که بیان ‏کردیم و بر این اساس که قرآن کتابی جامع است قطعاً در این باب نکاتی گرانقدر دارد. مگر در باب مساجد و ‏معمارانش چنین سخن نگفته: «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ ‏يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ. مساجد خدا را تنها كسانى آباد می‌کنند كه به خدا و روز ‏بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‏‌اند پس اميد است كه اينان از ‏راه‏يافتگان باشند» و معماران بیوت الهی را مؤمنان به خدا و روز قیامت و برپادارندگان نماز و پرداخت‌کنندگان ‏زکات نخوانده و بدین صورت معماری را ارج و مکانتی معنوی نبخشیده؟ مگر رسماً صناعت کشتی توسط نوح ‏را تحت نظارت خویش و به وحی خویش تعلیم نداده: «وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا وَلَا تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا ‏إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ. و زير نظر ما و [به] وحى ما كشتى را بساز و در باره كسانى كه ستم كرده‏‌اند با من سخن مگوى ‏چرا كه آنان غرق شدنى‏‌اند» و داود را علم صناعت زره نیاموخته: «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ ‏بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شَاكِرُونَ. و به [داوود] فن زره [سازى] آموختيم تا شما را از [خطرات] جنگتان حفظ كند پس ‏آيا شما سپاسگزاريد» و مگر در تأثیرات بنا و معماری بر جسم و جان با تأکید بر عواملی هم‌چون نور و هوا، ‏ابدان یاران کهف را سیصد سال مصون از تلاشی و فساد قرار نداد: «وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَتْ تَزَاوَرُ عَنْ كَهْفِهِمْ ‏ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِنْهُ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَنْ ‏يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُرْشِدًا. و آفتاب را می‌بینی كه چون برمى‌آيد از غارشان به سمت راست مايل است و چون ‏فرو مى‌شود از سمت چپ دامن برمى‏چيند در حالى كه آنان در جايى فراخ از آن [غار قرار گرفته] اند اين از ‏نشانه‌هاى [قدرت] خداست‏. خدا هر كه را راهنمايى كند او راه‏يافته است و هر كه را بى‌راه گذارد هرگز براى او ‏يارى راهبر نخواهى يافت». از این‌گونه معانی در قرآن بسیار است. متتبعان و کاوشکرانی محقق و اندیشمند ‏می‌خواهد که ورود به این دریا کنند و صید معانی.‏
محقق گرانمایه جناب آقای علی مختاریان در کتاب ارجمندی که پیش روی شماست با زحمت گرانقدر ‏خویش واژگان و اصطلاحات معماری در قرآن را مورد تحقیق و پژوهش قرار داده‌اند و از این رو که کاملاً ‏آشنای با فضای معماری هستند برای نخستین بار دانشنامه‌ای در باب اصطلاحات معماری در قرآن ارائه کرده‌اند. ‏خداوند ایشان را مشمول رحمت خاصه خویش قرار داده و این اثر را برای استفاده علاقمندان به این حوزه مفید و ‏مؤثر بگرداند. ان‌شاالله.»‏
کتاب «واژگان و اصطلاحات معماری قرآن» با قیمت ۵۸۰۰۰ تومان از سوی انتشارات زرین اندیشمند به علاقه ‏مندان حوزه علوم قرآنی و معماری عرضه شده است.‏

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*