در آئين نکوداشت مقام هنري استاد زينت السادات امامي مطرح شد؛

سهم انکارناپذیر «زنان» در عرصه هنر ایرانی

آئین نکوداشت مقام هنری استاد زینت السادات امامی هنرمند برجسته تذهیب و تشعیر، هنر سوخت، طلاکوبی و گل و مرغ ایرانی و پدیدآورنده تابلوی «معراج» به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شنبه سوم دی ماه ۱۴۰۱ با حضور جمع زیادی از استادان،پژوهشگران و فعالان عرصه هنر درسالن اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار شد. در […]

آئین نکوداشت مقام هنری استاد زینت السادات امامی هنرمند برجسته تذهیب و تشعیر، هنر سوخت، طلاکوبی و گل و مرغ ایرانی و پدیدآورنده تابلوی «معراج» به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شنبه سوم دی ماه ۱۴۰۱ با حضور جمع زیادی از استادان،پژوهشگران و فعالان عرصه هنر درسالن اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار شد.
در این برنامه پس از قرائت پیام وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی توسط رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمود سالاری؛ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد باقر آقامیری؛ نگارگر، مهدی جمالی‌نژاد؛ معاون وزیر کشور و عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جلیل جوکار؛ نگارگر و محمود شالویی؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخن پرداختند.

زینت السّادات امامی؛ هنرمند پیشکسوت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود با اشاره به اهمیت هنر فاخر و هنرمندانی پیشکسوت هم چون خانم امامی، گفت: هنر متعالی و برخاسته از حقیقت ضمیر آدمی، یادآور فردوس برین است و مایه اصلی آن، رنج پر سوز و درد سترگ روح غربت زده و گام برداشتن در مسیر سعادت و کمال؛ همچنان که جوهره هنر معنویِ ایرانی ـ اسلامی، پیوندی ریشه‌ دار و عمیق میان زیبایی و تعالی و معنویت و صناعت به نمایش می‌گذارد. آنگاه که این موهبت الهی به عطوفت زنانه و مهر مادری آراسته گردد، موجبات خلق آثار ارزشمندی را فراهم می‌کند که انسان را به سوی اصل افلاکی خویش فرا می‌خوانَد.
او اضافه کرد: این حقیقتی است که زنان از دیرباز، سهمی انکارناپذیر در هنر ایرانی داشته ‌اند و بخش زیادی از هنرهای کشور عزیزمان مرهون سرپنجه توانمند بانوان ایران زمین، و وامدار جِدّ و جهد خلاقانه آنان است که گاه در سماع حروف و نقوش، تابلوی جان ساختند و آویزه عرش داشتند و گاه در رگ رگ قالی، گلیم، سفال، نگارگری و تمام هنرهای دیروز و امروز، نقش خود را به شیوایی و شیرینی رقم زدند.
اسماعیلی تصریح کرد: هنرمند پیشکسوت سرکار خانم زینت السّادات امامی فرزند نامدار مرحوم استاد میرزا آقا امامی از هنرمندان بلندآوازه اصفهانی در سده اخیر است که در زمینه هنر سوخت، طلاکوبی، تذهیب و تشعیر، مینیاتور و گل و مرغ به مقام و مهارت ستودنی دست یافت، که به ویژه در «هنر سوخت» که آمیزه‌ای از چند هنر است، هم اکنون چهره ‌ای فاخر به شمار می ‌آید. به یقین میراث گران‌سنگ هنر نگارگری و تذهیب، ریشه‌ای عمیق و پیوندی دیرینه با تبار خاندان امامی در نصف جهان دارد و خانم امامی با بیش از هفت دهه فعالیت هنری، به حق از میراث داران این هنر متعالی و ارزنده هستند که با شایستگی به چهره‌ای فاخر و ماندگار در هنر سوخت بدل شده ‌اند و با تلاش‌های ایشان این هنر به گونه‌ای تازه، مستقل، فاخر و شکوهمند، جلوه‌گری را آغاز کرد و پنجره‌ای نو فراروی هنرمندان مستعد گشود؛ به نحوی که از رهگذر کوشش مثال زدنی و پشتکار توأم با خلوص ایشان، این هنر زمینی را به «معراج» رهنمون ساخته‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این پیام تأکید کرد: تردیدی نیست بیش از آنکه بانوان هنرمند ارجمندی چون سرکار خانم امامی نیازمند تشویق و تحسین ما باشند، ما نیازمند حضور همیشگیِ بانوان در این صحنه‌های غرورانگیز می‌باشیم تا به نسل جوان این پیام را منتقل کنیم که اگر امروز در سرزمین ما درخت هنرهای تجسمی پربار است و میوه می‌دهد و نورانی است؛ به یمن وجود با برکت این انسان‌های بزرگ است.
امیدوارم مسیری که دولت مردمی در جهت اهداف نظام جمهوری اسلامی و مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی در پیش گرفته با تکاپو و همت بانوان گرانقدر به رشد و توسعه بیشتر منجر شود.

هنرمندان واسطه فیض الهی اند
محمود سالاری؛ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آئین به ایراد سخن پرداخت و گفت: در ادبیات عرفانی ما در باب کلمه«ساقی» گفته اند که «ساقی» فضل و فضیلت را از عالم دیگر می گیرد و به ما در این عالم می رساند؛ به عبارتی ساقی، واسطه فیض است. از اینرو هنرمندان ما، از جمله استاد زینت السادات امامی نیز ساقیان عصر و واسطه فیض اند که خود و خاندان مکرمشان همواره هنردوستان و فرهنگ دوستان را از چشمه زلال معرفت خود سیراب نموده اند.
او تصریح کرد: این فضل و فضیلت، نوعی موهبت الهی است که به هرکسی اعطا نمی‌شود و عنایت الهی را می طلبد. خاندان با فضیلت امامی که از سلاله امامان معصوم اند، این موهبت را دریافت کرده اند و امیدوارم ما نیز خوشه‌چین معرفت این خاندان مکرم باشیم.

آثار امامی؛ ثروت فرهنگی و هنری ایران
درادامه نشست، محمد باقر آقا میری؛ نگارگر برجسته کشور طی سخنانی گفت: استاد «امامی» به فرهنگ و هنر ایرانی بسیار بها داده و آثار بدیعی را نیز خلق نموده است که جمله این آثار، به مثابه ثروت فرهنگی و هنری ایران اند.
او اضافه کرد: «هنر» یکی از خصائص جدایی ناپذیر ایران و ایرانیان است و همواره در طول تاریخ، آثار هنری ما بی نظیر بوده اند. به عنوان نمونه وقتی به آثار هنری- تاریخی اصفهان نگاه می کنیم، هنوز که هنوز است این آثار زیبا، ماندگار و بی بدیل اند چرا که این میراث هنری با «عشق» حاصل شده است و آن هنگام که مثلا به گنبد ها و برخی ابنیه تاریخی – هنری می نگریم، نوعی آرامش روحی و معنوی آدمی را فرا می گیرد.
او اظهار کرد: بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی و هنری ما در حال تخریب و از بین رفتن است که باید مسئولان کشور هرچه زودتر برای این معضل نیز چاره کنند.
آقا میری در پایان تأکید کرد: استاد زینت السادات امامی، هنرمندی زحمتکش و تأثیر گذار است و آثار هنری او همواره ماندگار و جاودان باقی خواهد ماند.

اهمیت معرفی مفاخر به نسل جوان
مهدی جمالی‌نژاد؛ معاون وزیر کشور و عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دیگر سخنران این آئین بود. او بیان کرد: بزرگداشت استاد زینت السادات امامی از دو جهت مهم و قابل توجه است: جهت اول اینکه که ایشان نه تنها از نخبگان هنری اصفهان بلکه از نخبگان جهانی اند. خانواده استاد امامی بسیار هنرمند و خوش نام اند و همه اهالی اصفهان به ایشان و خاندان شان ارادت دارند. این خانواده در همه عرصه های هنری، فرهنگی و مذهبی دستی دارند.
اوافزود: جهت دوم این است که مراسم تجلیل از مفاخر برای نسل جدید و جوان ما می‌تواند بسیار مهم و قابل توجه باشد. این نسل به لحاظ هوش و پویایی در اوج اند و لذا باید مطلع باشند که بزرگانی چون استاد امامی ها چگونه به این جایگاه رسیده اند. ظرفیت های نسل جوان مورد توجه قرار نگرفته است. و این جلسات می تواند در آشنایی بیشتر این نسل با مفاخر فرهنگی و هنری ایران تأثیر قابل توجهی داشته باشد.
جمالی‌نژاد تأکید کرد: ضروری است که سرمایه های فرهنگی و هنری ایران را بیش از پیش ارج نهیم و آن ها را به جامعه و جوانانمان معرفی نماییم؛ مسئولان فرهنگی در این راستا وظیفه سنگین تری را به عهده دارند و باید به این مهم اهتمام بیشتری داشته باشند.

هفتاد سال فعالیت هنریِ استاد امامی
جلیل جوکار؛ استاد نگارگری نیز در این نشست با اشاره به اهمیت خاندان امامی گفت: خاندان امامی اصفهان، سلسله ایی از هنرمندان نیک سیرتی بوده است که همواره ضمن صیانت و احیاء وگسترش هنرهای سنتی، صاحبان اخلاق حسنه بوده اند و این شأن و صفای درونی در قلم وآثارشان متجلی و ساری وجاری بوده است.
او در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: خانم زینت السادات امامی پس فوت پدر محضر بزرگانی چون: استاد حسین خطایی، استاد حسین بهزاد ، استاد محمدحسین مصورالملکی، استاد تقی کلباسی را درک می کند و فن زرکوبی را از مادر و مادربزرگ خود می آموزد و همه عمر مصروف خلق آثار مذهبی می نماید. حاصل هفتاد سال فعالیت هنری وی شصت تابلو گل و مرغ و گل و بوته و تذهیب نسخ فراوان قرآن همچون قرآن گلریز و قطعات خوشنویسی و تابلوی مشهور «معراج» است.

ویژه گی های منحصر به فرد استاد زینت السادات امامی
محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این آئین، تابلوی «معراج» استاد امامی را یکی از آثار مهم او خواند که مورد توجه فراوان قرار گرفته است و افزود: پیش از این در یکی دو بازار جهانی هم نسبت به معرفی این اثر اقدام شده بود و از مدت‌ها پیش به دنبال یک فرصت مناسب برای معرفی هرچه بهتر آن بودیم.
او اضافه کرد: خانم امامی به‌رغم توانمندی بسیار در هنر نگارگری و اینکه از مشاهیر و افتخارآفرینان و چهره‌های ماندگار در این عرصه محسوب می‌شود، تا اندازه زیادی در سایه هنری پدر بزرگوارشان میرزا ‌ آقای امامی قرار گرفته است. میرزا آقای امامی استاد جناب محمود فرشچیان بود که امروز از نوادر و نوابغ هنری ما است. خود ایشان هم اشاره کرده اند که پدر استاد زینت السادات امامی چه نقش مهی در بالندگی هنری شان داشته است.
شالویی ادامه داد: مطمئناً هنرمندان بزرگی چون استاد امامی و استاد فرشچیان در بالندگی خود تحت تاثیر اساتید و بزرگانی بودند که امروزه اگر شاهد عزت و جایگاه رفیع آن‌ها هستیم، اما باید از اساتید آن‌ها هم ذکری به میان بیاوریم.
شالویی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه مردم اصفهان خانواده جلیلِ امامی را به بزرگی می‌شناسند که در میان آن‌ها، خانم زینت‌السادات امامی درخشندگی خاص خود را دارد. بنابراین جا دارد هم از تلاش‌های طولانی‌مدت ایشان قدردانی نماییم و هم از خانواده ایشان که در کنار او همواره نقش ارزنده‌ای داشته اند تقدیر به عمل آوریم. امیدواریم سالیان طولانی شاهد حضور این بانوی ارجمند و هنرنمایی او در عرصه‌های هنری باشیم.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان سخنان خود گفت: در مقطعی بیشتر فعالیت های انجمن معطوف به نکوداشت چهره‌های فرهنگی ایران بود، اما در دوره جدید تلاش ما بر این است که در کنار چهره‌های فرهنگی ، مفاخر شناخته ‌شده و کمتر شناخته شده هنری، ادبی و حتی بزرگان عرصه سینما و علم را نیز به‌عنوان اسوه‌ و الگو به جامعه و نسل جوان معرفی نماییم.

در پایان این مراسم بزرگداشت نیز استاد زینت السادات امامی طی سخنانی ضمن تقدیر از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ پس از بیان بخشی از خاطرات خانوادگی و هنری خود، تابلوی «معراج» را از جمله مهم‌ترین فعالیت های هنری خود دانست و اظهارکرد: این تابلو با مدد از ده رشته هنری ساخته شده است. از آنجا که خداوند اسرار خود را به هیچ پیامبری جز پیامبر اسلام(ص) آشکار نکرده و در قرآن نیز فرموده‌ است «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى»؛ این آیه به خط استاد عضدی به ثلث در تابلو نوشته شده است.
او تأکید کرد: اشعار به کار رفته در تابلوی «معراج» به پیشنهاد رئیس انجمن شعرای اصفهان از اشعار حکیم نظامی درباره «معراج» انتخاب و نگاشته شده است.

در پایان این آئین نکوداشت، الواح سپاس و تقدیر و هدایای نفیسی از سوی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس عظیمی، مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به استاد زینت السادات امامی اهدا گردید.