دکتر حسن بلخاری در دومین همایش سرود عاشورایی و حماسه حسینی(ع) مطرح کرد:

نسبت متقابل ایران و تشیع با محوریت امام حسین(ع) از مهمترین موضوعات تحقیقاتی غربیان

حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این برنامه گفت: مکانی که دومین همایش سرود عاشورایی و حماسه حسینی(ع) در آن برگزار می‌شود اصالتاً به حسینیه امیربهادر مشهور بوده است. او وزیر دربار مظفرالدین شاه؛ بهادر میرزا ست که این مکان را ساخته و نیت اصلی او از ساخت این بنا، […]

حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این برنامه گفت: مکانی که دومین همایش سرود عاشورایی و حماسه حسینی(ع) در آن برگزار می‌شود اصالتاً به حسینیه امیربهادر مشهور بوده است. او وزیر دربار مظفرالدین شاه؛ بهادر میرزا ست که این مکان را ساخته و نیت اصلی او از ساخت این بنا، ایجاد مکانی برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی درآن بوده است. حال بعد از سالیان دراز اولین بار است که دوباره برنامه تعزیه خوانی در این ساختمان برگزار می‌شود. البته در گذشته مراسم های مختلفی درباره عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام در این مکان، یعنی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شده بود اما به عنوان برگزاری برنامه تعزیه‌خوانی اولین بار است که دوباره این آیین در این ساختمان اجرا می شود.
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ظرف ۳۰۰ سال گذشته چیزی حدود ۸۴۰ کتاب، مقاله، رساله دکتری و پایان نامه دانشجویی کارشناسی ارشد در آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در باب امام حسین علیه السلام نوشته شده است که از این تعداد حدودا ۳۰۰ عنوان کتاب، ۴۰۰ عنوان مقاله و بقیه رساله های دکتری و پایان‌نامه‌های دانشجویی است و بعد از موضوع رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مهمترین موضوعات تحقیقاتی در باب اسلام و شیعه از جمله حضرت سیدالشهدا(ع) بوده است. در همین راستا کنفرانسی در سال ۱۳۶۵ شمسی نیز در تل‌آویو برگزار شده است که یک نکته بنیادین دارد و آن اینکه شیعیان دو وجه برجسته دارند.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: دو ویژگی ای که برای شیعیان ذکر شده است عبارتند از: یکم حادثه سرخ عاشورا که مبنای قیام های بعدی شیعیان است (یک نویسنده غربی در این باره می‌گوید: در هیچ دوره ای از ادوار اسلام، شیعیان ساکت نبوده اند چون مرجع آنها حسین بن علی (علیه السلام) است) و موضوع دوم انتظار سبزی که برای ظهور منجی دارند.
بلخاری در ادامه سخنان خود گفت: از این ۸۴۰ عنوان کتاب، مقاله و رساله یکی از نکات محوری و مهم، مسئله ایران و ایرانیان است. یعنی برای محققان غربی مهم است که «شیعه» چرا در مالزی یا هند یا عراق به این شکل مورد توجه قرار نگرفته است. حال سوال این است که چرا یکی از محورهای بنیادی تحقیقات غربیان، نسبت تشیع و ایران است و آن قدر این نسبت پررنگ است که در ذهن آنها تصور شیعه بدون ایران و ایران بدون تشیع امکان‌پذیر نیست که محور آن هم امام حسین (علیه السلام) است.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: مسئله این است که به یک روایت نسل امامان(ع) ما از امام چهارم(ع) به بعد ایرانی است اما صرفا نه به این دلیل و نه به این دلیل که مهمترین قیام بعد از امام حسین (علیه السلام) توسط «مختار ثقفی» رخ داد و حدوداً هفتاد درصد از سپاه او را ایرانیان تشکیل می دادند، نه حتی اینکه قبیله بنی اسد که در دفن پیکرهای شهیدان کربلا نقش مهمی آفریدند ظاهرا ایرانی بودند! مسئله صرفاً این ها نیست، بلکه به نظر می رسد از دیدگاه محققان به خصوص محققان غربی این مسئله باز می گردد به فرهنگی که حضرت رسول اکرم(ص) در باب ایرانی، ایرانیان، پارسی و پارسیان، همچنین با بیان «سلمان منا اهل بیت» ایجاد نمودند.
بلخاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان چند روایت منقول از اهل تسنن درباب جایگاه و اهمیت ایرانیان در تفکر اسلامی- شیعی ادامه داد: در آیه شریفه ۳۸ سوره محمد(ص) می خوانیم: «هَا أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ وَمَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ» آگاه باشید! این شمایید که براى انفاق در راه خدا دعوت مى‌شوید، پس بعضى از شما بخل مى‌ورزند و هر کس بخل ورزد، فقط نسبت به خود بخل مى‌ورزد و خداوند غنىّ و بى‌نیاز است و شمایید نیازمندان و اگر روى بگردانید، قومى غیر شما را جانشین شما مى‌کند که آنان مثل شما (سست ایمان و بخیل) نباشند.
پس از نزول این آیه شریفه بنابر نقل «ترمذی» (از ارکان روایی اهل سنت) اصحاب به پیامبر خدا عرضه داشتند که یا رسول الله برمبنای این آیه، خداوند کدام قوم را جانشین ما خواهد کرد؟ پیامبر اکرم(ص) در حالی که دست مبارک خویش را بر کتف جناب سلمان فارسی نهاده بود فرمود: این قوم! (منظور سلمان و ایرانیان).
استاد دانشگاه تهران افزود: در حدیث دیگری در تفسیر قرطبی(از تفاسیر مهم اهل سنت) نیز آمده است که برخی از رسول خدا(ص) پرسیدند اینکه در قرآن آمده است قومی جای ما اعراب را می گیرند، این ها کدام قوم اند؟ در حالی که سلمان فارسی در کنار آن حضرت بود، حضرت رسول(ص) به سوی او اشاره فرموده و فرمودند سلمان و قوم او.
بلخاری اضافه کرد: در مجمع البیان و نیز بخشی از این معنا در تفسیر قرطبی آمده که جمعی از ایرانیان به مدینه رفتند و از امام محمد باقر(ع) پرسیدند که آیا صحیح است که سلمان فارسی از دختر خلیفه اول خواستگاری نموده است؟ حضرت فرمود: بلی! ایرانیان باز پرسیدند: ماجرای آن چه بوده است؟ حضرت فرمود: خلیفه دوم در حالی که از این امر ناراحت بود نزد رسول خدا(ص) رفت و عرضه داشت: چرا باید یک ایرانی به خود اجازه دهد که از یک دختر عرب خواستگاری کند! حضرت رسول(ص) فرمود: وای بر تو! آیا خرسند نیستی که سلمان به تو مشتاق شده است و از این راه، تو به او نزدیک می شوی؛ او که بهشت مشتاق دیدار اوست و خداوند درباره سلمان و جمعیت قریش این آیه را نازل فرموده است که: «أُولَئِکَ الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّهَ فَإِنْ یَکْفُرْ بِهَا هَؤُلَاءِ فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَیْسُوا بِهَا بِکَافِرِینَ» آنها کسانی بودند که ما به آنها کتاب و فرمان و مقام نبوّت عطا کردیم، پس اگر این قوم به اینها کافر شوند ما قومی را که هرگز کافر نشوند، بدینها برگمارده‌ایم.
خلیفه دوم عرضه داشت: این قوم، چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: به خدا سوگند این قوم سلمان و قوم او هستند.
او افزود: بر مبنای روایات اهل تسنن توجه رسول خدا(ص) به ایرانیان تا آنجا بود که در حدیثی فرمود:اگر ایمان در ثریا باشد، ایرانیان به آن دست خواهند یافت.
استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در روز عاشورا امکان تجهیز سپاه برای امام حسین(ع) مهیا نبود و شب عاشورا بود که مشخص شد فردا روز قتال است. اگر ندای حضرت به ایرانیان رسیده بود قطعا در روز عاشورا ماجرای قتال با ۷۲ نفر به پایان نمی رسید. در روایات تاریخی نقل است که حضرت پیش از واقعه عاشورا ایرانیان برخی قبایل اطراف کربلا من جمله ایرانیانی که در آنجا زندگی می کردند را به یاری طلبید اما جاسوسان عمر بن سعد از این امر مطلع شدند و پیش از ورود آن ها به دشت نینوا آنان را از کمک به سید الشهدا(ع) بازداشتند.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان سخنان خود گفت: نقش ایران و ایرانیان در شکوفائی ،جاری شدن و اقامه اسلام بسیار مهم و جدی است. اما فرهنگی که رسول خدا(ص) درباب ایرانیان بنیان نهاد در واقعه کربلا ظهور نیافت و اگر شیعیان ایرانی در قیام حضرت سید الشهداء(ع) حضور داشتند این داستان، پایان چنین غم انگیزی پیدا نمی کرد.