ردپای نظامی در شعر پارسی‌سرایان آن‌سوی مرزها

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | کد خبر : 2785
به بهانه برگزاری آیین بزرگداشت حکیم نظامی در شیراز

ردپای نظامی در شعر پارسی‌سرایان آن‌سوی مرزها

به گفته محمد مرادی رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز پارسی ‌زبانان از ایران تا هندوستان و تاجیکستان و افغانستان حکیم نظامی را می‌شناسند و بیش از آن، شعر نظامی به گستره فارسی در کشورهای استقلال‌یافته جنوب روسیه و شرق و جنوب اروپا نیز شناخته شده است.
مرادی ادامه داد: شاید بتوان گفت بخشی از گسترش زبان فارسی در هندوستان و دیگر کشورها به تاثیر اشعار نظامی و زبان شیوای او بوده است؛ از گذشته در قلمرو زبان فارسی از هند تا بلغارستان و شمال غربی چین تا قسمت‌هایی از شاخ آفریقا اشعاری از این شاعر فارسی‌گو در حوزه‌های مختلف روایت شده است.
او درباره ارتباط دیرینه فارس با آثار حکیم نظامی، توضیح داد: فارس از دیرباز با آثار نظامی پیوند داشته چنانکه از قرن هشتم به دلیل امنیت شیراز، یکی از پایگاه‌های نوشته‌شدن و انتشار این آثار در قلمرو زبان فارسی بوده و بسیاری از نسخه‌های مشهور این شاعر مشهور، در این استان نوشته و تصویرگری شده است و بسیاری از تاجران این نسخه‌ها را برای مخاطبانش به سوغات می‌برده‌اند.

گرامی‌داشت هفته نظامی؛ قدردانی از یک عنصر هویتی ایرانی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: در این ۲ سال که فارس هفته نظامی را گرامی داشت، متوجه وجوه جدی شخصیت بزرگ این شاعر نامدار قرن ششم شدیم که نشان دهنده غفلت‌های گذشته است.
به گفته حمیدرضا قانعی، توجه سیاسی کشورهای همسایه به شخصیت نظامی، سبب شد تا توجه ما بیشتر به داشته‌های هویتی‌مان جلب شود؛ اکنون در قالب هفته فرهنگی هنری نظامی در فارس مجموعه علمی دانشگاه شیراز و دستگاه‌های فرهنگی هنری استان بیش از پیش به آن توجه کرده و می‌کوشند تا جامعه را با اندیشه‌های گرانسنگ این شاعر قرن ششم آشنا کنند.
قانعی گفت: همان‌گونه که مقام حافظ و سعدی را پاس می‌داریم، پاسداشت شاعر بزرگی چون نظامی را نیز در این استان شایسته، برگزار می‌کنیم.

در هفته فرهنگی و هنری نظامی فارس چه می‌گذرد؟
در هفته فرهنگی هنری حکیم نظامی در فارس جشنواره‌ای از شعر و ادب ، هنرآفرینی‌ها و ساز و نوا و سخنرانی‌های علمی برپا است.
به گفته معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، برنامه‌های هفته فرهنگی و هنری نظامی، در ۲ بخش اجرایی و علمی برگزار می‌شود، بعد علمی آن در قالب سخنرانی‌ها با همکاری دانشگاه شیراز دنبال می‌شود و بخش اجرایی نیز با همکاری حوزه هنری، اداره کل کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و موسسه هنری برگزار می‌شود.
غلامرضا خوش‌اقبال عنوان کرد: این برنامه‌ها شامل پویش‌های کودک و نوجوان بر اساس چهار شعر معروف از نظامی، استقبال شاعرانه حوزه ادبیات با عنوان "قلب زمین"، بداهه نویسی خوشنویسی از اشعار این شاعر فارسی گو با همراهی انجمن خوشنویسی فارس و اجرای ارکستر سمفونیک فارس از اشعار نظامی با تنوعی از دستگاه‌های موسیقی است.
او اضافه کرد: در شهرستان‌های فارس نیز برنامه‌های‌ متعدد فذهنگی و هنری هفته نظامی از ۱۴ تا ۲۰ اسفندماه برگزار می‌شود.

سازهای ارکستر سمفونیک فارس برای حکیم نظامی کوک می‌شود
یکی دیگر از برنامه‌های هنری که قرار است ۲۰ اسفندماه، در هفته فرهنگی و هنری نظامی در شیراز برگزار شود، اجرای ارکستر سمفونیک فارس است.
با همراهی فرهنگ و ارشاد فارس ظرفیت بزرگ ارکستر سمفونیک فارس از یادروز سعدی به کارگرفته شد و در یادروز حافظ شیرازی ادامه یافت، هفته گذشته نیز شاهد اجرایی از این ارکستر فارسی با موضوع خرد و اشعار فردوسی حکیم بودیم.
اکنون اشعاری از حکیم نظامی دست‌مایه یک "اُپرت" از ارکستر سمفونیک فارس قرار گرفته و به مناسب یادروز این مثنوی‌سرای فارسی به روی صحنه می‌رود.
به گفته رهبر ارکستر سمفونیک فارس این اپرت با همراهی گروه کر و در دستگاه‌های ماهور، چهارگاه، دشتی، بیات ترک و دیگر دستگاه‌های آوازی اجرا می‌شود.
ابراهیم بذرافکن گفت: این برنامه در تالار حافظ اجرا می‌شود و از هم اکنون نیز بلیت‌فروشی برای آن در سایت ایران تیکت آغاز شده است.

. . .

گالری

. . .

دیدگاه خود را ثبت نمایید.